Praca z domu w ostatnim czasie stała się dla wielu osób codziennością. Tzw. home office wymaga jednak odpowiedniego zorganizowania ergonomicznej i wygodnej przestrzeni. Tylko wtedy można wykonywać swoje obowiązki zawodowe w wydajny sposób. Jak wybrać odpowiednie miejsce na prywatne biuro? Co zrobić, aby przystosować je do pracy? Dowiedz się, w jaki sposób możesz zamienić zwykły pokój w komfortową przestrzeń.
Dobre oświetlenie
Jeśli pracujesz po zmroku, to ogromne znaczenie ma odpowiednia lampa. Popularne są modele stojące, które można postawić na biurku. Coraz częściej stosowane są też oprawy wiszące, które zapewniają dużo światła w miejscu pracy. Punktowe oświetlenie tego rodzaju jest świetnym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia komfort, a jednocześnie nie ingeruje w resztę pomieszczenia i nie zakłóca odpoczynku innym domownikom.
Aby mieć dobre samopoczucie i zadbać o wzrok, najlepiej wykorzystać światło dzienne. Dlatego dobrym pomysłem jest ustawienie biurka obok okna. Warto jednak zaznaczyć, że powinno ono stać bokiem, aby słońce nie padało na monitor i nie działało oślepiająco. Niestety odpowiednie ustawienie nie zawsze jest wystarczające. Przy ostrym świetle konieczne są rolety, które ograniczą wpadające do wnętrza słońce.
Jakie rolety wybrać do biura?
Istnieje kilka rodzajów rolet, które mogą skutecznie ochronić oczy przed refleksami i promieniami podczas pracy. Warto zapoznać się z wszystkimi, aby wybrać konkretny model, który będzie idealnie dopasowany do potrzeb.
- Rolety dzień noc — mają transparentne pasy umożliwiające dostosowanie światła, które wpada do pomieszczenia. Można je całkowicie zwinąć, rozwinąć lub ustawić przyciemniające pasy równo, aby nieco rozjaśnić pokój.
- Plisy — ich największą zaletą jest bezinwazyjny montaż. Są bardzo lekkie, dzięki czemu nie przeszkadzają przy otwieraniu i zamykaniu okien.
- Żaluzje pionowe — efektywnie ograniczają ilość wpadającego światła. Oprócz tego wprowadzają też dużo elegancji do pomieszczenia.
- Rolety zewnętrzne — całkowicie odcinają dopływ światła, dlatego idealnie sprawdzają się przy pracy wieczorami lub w nocy.
Każdy z dostępnych modeli pozwala regulować oświetleniem naturalnym w nieco inny sposób. Z tego powodu warto dobrze się zastanowić przed dokonaniem ostatecznego wyboru.
Wygodne meble
Jeśli praca narzuca Ci siedzący tryb życia, to wygodny fotel oraz ergonomiczne biurko są podstawowymi elementami, jakie powinny znaleźć się w domowym biurze. Profesjonalne krzesło z regulacją wysokości i pochylenia oparcia zapewni niezbędny podczas wykonywania codziennych obowiązków komfort. Świetnym rozwiązaniem jest też biurko z podnoszonym blatem. Taki mebel pozwala pracować zarówno w pozycji siedzącej, jak i stojącej. Biurko powinno być też odpowiednio duże. Warto przewidzieć miejsce na komputer, dokumenty, lampkę i inne akcesoria, których codziennie używa się w pracy.
Odpowiednie akcesoria
W każdej pracy warto zadbać o gadżety i akcesoria, które ułatwiają lub umilają wykonywanie obowiązków. W przypadku home office podstawą jest zazwyczaj elektronika, czyli laptop lub komputer z oprogramowaniem dopasowanym do zawodu. Warto wyposażyć się też w dodatki takie jak słuchawki czy kamerka.
Nie można zapominać o gadżetach, które zwiększają produktywność lub sprawiają, że siedzenie przy biurku jest znacznie bardziej komfortowe. Osoby pracujące z domu cenią sobie kalendarze i organizery, umożliwiające odpowiednie zaplanowanie dnia. Wartymi uwagi dodatkami są też długopisy, notatniki, spinacze itp.
Wydzielenie stref
Praca z domu ma oczywiście wiele zalet, a zdecydowanie największą jest oszczędność czasu. Nie trzeba męczyć się w korkach lub komunikacji publicznej. Można też samemu dopasować sobie wszystkie niezbędne elementy w domowym biurze. Trzeba jednak pamiętać o zagrożeniach, które może nieść za sobą praca zdalna.
Ogromne znaczenie ma oddzielenie życia prywatnego od zawodowego. Wyjazd do biura czy zakładu wiąże się z opuszczeniem swojego azylu. Home office wymaga skupienia na obowiązkach w tym samym wnętrzu, które przeznaczone jest głównie do odpoczynku czy też spędzania czasu z rodziną. Z tego powodu dobrym pomysłem jest wyznaczenie stref. Dzięki temu rozrywka nie będzie wchodzić w czas pracy, a dom nie zamieni się w biuro.